۱۳۸۸/۰۴/۲۷

وسايل سنگ نوردي

سنگ نوردي داراي وسايل بسيار زيادي مي باشد که سنگ نورد با داشتن آنها مي تواند اقدام به صعود از ديواره اي نمايد، اين وسايل عبارت اند از:
1- طناب: بعد از کفش کوهنوردي مهمترين وسيله سنگ نوردي طناب مي باشد. در سنگ نوردي سلامت و نجات هر سنگ نورد بستگي به طناب او دارد. جنس طناب از نايلن يا پرلن است و داراي پوسته و هسته مي باشد و داراي خاصيت ديناميکي بسيار خوبي است. پوسته از جنس ابريشم مصنوعي و هسته از جنس پلي آمين مي باشد ،اين طنابها به رنگ فسفري مي باشد. طناب سنگ نوردي حالت ديناميکي دارد ولي طناب غار نوردي حالت استاتيکي دارد و حالت ارتجاعي آن کم است. طنابها بنابر کارايي و مورد استفاده قرار گرفتن به چند نوع تقسيم بندي مي شوند: * طناب 3 ميلي متري: براي بند کفش معمولاً از اين نوع طناب استفاده مي کنند و همچنين در حمايت ابزار کوهنوردي از جمله بستن دسته چکش به صندلي فرود از اين نوع طناب استفاده مي شود. * طناب 5 ميلي متري: اين طناب2 استفاده مهم دارد: در رکابهاي کوهنوردي از آن استفاده مي شود و براي گره پروسيک نيز از اين نوع طناب استفاده مي شود. * طناب 7 ميلي متري: از دو لاي آن براي فرود استفاده مي شود ، در بلوکها و در حمايت مياني نيز از آن استفاده مي شود و در کارگاهها نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. * طناب 9 ميلي متري: معمولا در فرود و صعود از آن استفاده مي شود البته بيشتر در فرودها مورد استفاده قرار مي گيرد و به آن نيم طناب نيز مي گويند. * طناب 11 ميلي متري: براي صعودهاي بلند و کرده اي مورد استفاده قرار مي گيرد، در پاندولي ها نيز از آن استفاده مي شود. لازم به ذکر است که در بين طنابها ، طنابهاي 9ميلي متري به خاطر سبکي بيشترين استفاده را دارد. محافظت از طناب : نبايد آن را در معرض نور خورشيد قرار دهيد ، از قرار دادن در روي لبه تيز سنگ و صخره خودداري شود ، با مواد شيميايي مانند صابون و غيره شسته نشود فقط با آب خالي و ولرم آن را بشوييد ، چک کردن کامل آن در هنگام جمع کردن ، به خاطر داشته باشد که عمر مفيد هر طول طناب حدود 5 سال است حتي اگر اصلاً از آن استفاده نکرده باشيم البته عمر طنابها بستگي به نوع استفاده اي دارد که از آن مي شود. (فراموش نکنيد که جان يک سنگ نورد بستگي به طناب او دارد، پس از آن به خوبي مواظبت نماييد)
2. تسمه يا نوار: براي اتصال کارابين يا به صورت حلقه در بلوکها از آنها استفاده مي گردد، يا در حمايتهاي مياني مورد استفاده قرار مي گيرد.
3. کارابين: حلقه اي فلزي است وداراي يک دهانه که باز و بسته مي شود و جهت وصل کردن 2 طناب به کار مي رود ، دهانه بعضي از کارابينها داراي پيچي است که بسته مي شود و نمي گذارد طناب از آن خارج گردد. کارابين داراي انواع مختلف: ساده، پيچ دار، D، گلابي، اتوماتيک و شکلهاي ديگر مي باشد. جنس کارابين از تتانيم تو خالي است و در مقابل فشار بسيار مقاوم ولي در برابر ضربه بسيار شکننده است. پس هميشه بايد مواظب باشيم تا ضربه اي به آن وارد نگردد و حداقل سالي يکبار مورد آزمايش قرار گيرد و از آن عسکبرداري گردد.
4. صندلي فرود: وسيله اي است که از 3 حلقه متصل به هم تشکيل شده است و با به تن کردن آن مي توان طناب را به آن وصل کرد. 2 حلقه صندلي به دور پاها بسته مي شوند و حلقه سوم به دور کمر بسته مي گردد که داراي محلي جهت وصل کردن کارابين به آن مي باشد. امروزه صندلي ها در انواع و اقسام مختلفي توسط کارخانه هاي مختلف ساخته مي شوند و يکي از ارکان سنگ نوردي در فرود و صعود مي باشد.
5. هشت فرود: وسيله اي فلزي و شبيه 8 انگليسي است که در فرود با طناب و يا حمايت مورد استفاده قرار مي گيرد البته امروزه براي حمايت از وسيله اي بنام « ريورسو» استفاده مي گردد.
6. ميخ سنگ نوردي: با توجه به جنس ديواره، ميخها داراي انواع مختلف مي باشد، از جمله: u شکل، v شکل، برگه اي، سوزني و حلقه دار، هگزان، فرند وگوه.
7. چکش: براي کوبيدن ميخ در ديواره ها و شکافها استفاده مي شود و داراي يک دسته وتنه و سر است ، همچنين در نوک آن يک سوراخ وجود دارد که براي خارج کردن ميخ از ديواره کارآيي دارد.
8. يومار: وسيله اي مکانيکي است جهت سعود سريع و مطمئن از طول طناب، اين وسيله داراي استفاده هاي مختلفي است از جمله: تيرول، صعود، حمل مجروح و بالا کش

هیچ نظری موجود نیست: