۱۳۸۸/۰۴/۱۱

گزارش صعود به قله سماموس

در آخرین روزهای تابستان سال 86 به همراه یکی از دوستان تصمیم گرفتیم دیداری از جواهر ده و کوه معروفش سماموس داشته باشیم. غروب 86/6/29 تبریز را به مقصد بهشت شمال رامسر ترک کردیم و پس از تقریبا 10 ساعت به رامسر رسیدیم. پس از کمی خرید و تدارکات کافی به همراه چند نفر از اهالی بر پشت نیسان خاک گرفته ای به سمت جواهر ده حرکت کردیم و پس از طی 27 کیلومتر جاده پیچ در پیچ و زیبای جنگلی به ییلاق جواهر ده رسیدیم. جواهر ده در ارتفاعات 2000 متری البرز واقع است و همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری می باشد. پس از گشت و گزاری کوتاه به سمت غربی دهکده راهی شده و با عبور از کوچه های زیبا و آرام دهکده به رودخانه ای کوچک رسیدیم. مسیر پیشنهادی بومیان منطقه جاده خاکی ولی عریضی بود که ماشین آلات راهسازی در حال ساخت آن بودند. به گفته چند نفر از چوپانان منطقه این جاده برای حمل تجهیزات سایت موشکی به بالای قله ساخته می شد و با کمک گرفتن از این مسیر ما می توانستیم پس از تقریبا 5 ساعت خود را به پای کوه برسانیم ولی به دلیل سر و صدای زیادی که این ماشین آلات ایجاد می کردند و همچنین خطر ریزش بر اثر خاکبرداریهای بی مورد در منطقه ترجیح دادیم در امتداد دره غربی به سمت دره باغدشت حرکت کرده و همچنین دیداری از سایر زیباییهای منطقه داشته باشیم. در مسیر دره ای که رودخانه در آن جاری بود به سنگ بزرگی رسیدیم و از آخرین چشمه ای که در منطقه وجود داشت آب کافی برای یک روز طولانی ذخیره کردیم. کم کم به سمت غرب اوج گرفته و پس از 5 ساعت به بالای تپه ای مشرف به سماموس رسیدیم. پس از بررسی دقیق مسیر و برنامه ریزی لازم تصمیم گرفتیم شب را در پای کوه و در انتهای دره باغدشت که احتمال وجود آب در آن وجود داشت به سر برده و صحر گاه قله 3650 متری سماموس را صعود کنیم. پس از فرود در دره باغدشت در کنار حفره های آب کوچکی که صدها کرم و حشره گوناگون را در خود جای داده بودند چادر زده و به انتظار صبح ماندیم. شب هنگام گله کوچکی از بزهای کوهی در کنار چادر مشغول نوشیدن آب بودند. در آخرین روزهای تابستان این منطقه دچار خشکسالی شده و به ندرت می توان آب گوارایی برای نوشیدن به دست آورد. صبح روز 86/6/31 با گذراز شیب تندی که در سمت غربی کوه قرار داشت خود را به ارتفاع 3000 متری رسانده و موفق شدیم جانپناه سماموس را بربالای قله مشاهده کنیم. پس از کمی استراحت و تماشای مناظر اطراف و دریای مه گرفته شمال به سمت قله راهی شدیم و پس از چند ساعت خود را به مقبره شاه یحیی کیایی یا آقا سماموس که بر چکاد قله سماموس قرار دارد رساندیم. دیدن مناظر اطراف و همچنین قلل علم کوه و خشچال خالی از لطف نبود. در مسیر بازگشت از سمت شرقی کوه پایین رفته و پس از تقریبا 3 ساعت خودمان را به کنار چادر رسانده و شب دیگری را در سکوت کوهستان به سر بردیم. در اولین روز مهر ماه به سمت جواهر ده بازگشتیم و پس از دیداری مجدد با جواهر شمال تصمیم گرفتیم جاده جنگلی جواهر ده را به صورت پیاده تا کنار ساحل رامسر طی کنیم. در مسیر پس از آشنایی با یکی از پیشکسوتان کوهنوردی منطقه و اصرار ایشان شبی را در منزلشان میهمان بودیم و فردای آن شب به تبریز بازگشتیم. به دلیل اینکه صعود به قله از طریق مسیرهای انتخوابی انجام شده زمان دقیق صعود و فرود به قله ممکن است دچار ابهاماتی باشد.