۱۳۸۸/۰۴/۱۴

گزارش صعود به قله علم کوه از مسیر سیاه سنگها

ازمنطقه سبلان به همراه یکی از دوستان به قصد علم کوه خارج شده و ساعت ده صبح 86/5/6 به مرزن آباد رسیدیم. سر دو راهی چالوس- کلاردشت سوار خودروهای رودبارک شدیم و پس از 45 دقیقه به رودبارک رسیدیم. مسیر باقی مانده تا محل فدراسیون کوهنوردی را نیز با تاکسی در عرض 15 دقیقه طی کردیم. در فدراسیون پس از خوش و بشی با راهنمایان و مسئولان وقت و کسب اطلاعات کافی در مورد منطقه به پیشنهاد ایشان با خودروی لندروربه سمت گوسفند سرای بریرحرکت کردیم. در مسیر از دو راهی حصارچال گذشتیم و پس از تقریبا یک ساعت به گوسفند سرای بریر رسیدیم. ساعت دو بعد از ظهر در امتداد رودخانه ی سرد آبرود شروع به حرکت کرده و پس از عبور از پلی بر روی رودخانه به تابلوی کلجاران رسیدیم. در ادامه به کشتی سنگ رسیده و کم کم از رودخانه فاصله گرفتیم و به منطقه کنگلک که با تابلویی مشخص شده است رسیدیم. تقریبا پس از پنج ساعت کوهپیمایی با کوله های سنگین درنزدیکی پناهگاه به لاشه هلی کوپتر حلال اهمر برخوردیم که سال 85 در حین انجام عملیات نجات در منطقه سقوط کرده بود. هوا کم کم رو به تاریکی می رفت و ما پس از 6 ساعت به ارتفاع 3900 متری و پناهگاه سرچال رسیدیم. در پناهگاه با استقبال اعضای گروه دوروک داغجیلیک ترکیه و پنج نفر از همنوردان دیگر که یک روز زودتر از ما وارد منطقه شده بودند خستگی راه را از یاد بردیم. پس از استراحت و صرف شام شب را در شلوغی پناهگاه به صبح رساندیم. 6 صبح 86/5/7 به همراه دیگر اعضای گروه در تیمی 14 نفره و از میان مسیری سنگلاخی به سمت علم چال حرکت کردیم. پس از سه ساعت و با عبور از کنار یخچال سرچال به علم چال رسیدیم. با عبور از یخچال علم چال خود را به گردنه سیاه سنگها رسانده و از مسیر سمت راست به سمت قله راهی شدیم. پس از تقریبا یک ساعت درگیری با سنگها و صخره ها به قله سیاه سنگها رسیده و بوسیله مسیر غربی به سمت جانپناه سیاه سنگها حرکت کردیم. در مسیریکی از اعضای گروه دچار حادثه شد و به اجبار تغییراتی در برنامه زمانی گروه پیش آمد. پس از رسیدن به جانپناه و کمی استراحت آماده صعود به قله بودیم و با استفاده از تراورسی طولانی و گذر از شن اسکیهای موجود در مسیر حوالی ساعت 3 به قله 4850 متری علم کوه رسیدیم. به دلیل هوای طوفانی و ریزش ناگهانی تگرگ بیشتر از چند دقیقه در قله نمانده و مجبور به بازگشت شدیم. با استفاده از مسیر صعود به جانپناه سیاه سنگها بازگشتیم و سپس به سمت علم چال حرکت کردیم. ازقله کوه تا پناهگاه بیش از 6 ساعت در راه بودیم و مسیر سنگلاخی پناهگاه را در تاریکی شب پیمودیم. پس از روزی طولانی و دشوار شبی به یاد ماندنی را در کنار اعضای گروه دوروک داغجیلیک ترکیه گذراندیم . اعضای گروه تبریز: . 1. اکبر نجف پور . 2. ابراهیم بیرامی . 3. فرزانه رادمنش . 4. علی نظرپوری . 5. رحیم رنجبری . 6. علی سیوانی .