۱۳۸۸/۰۴/۱۵

گزارش صعود به قله دماوند

86/5/9 به همراه 5 نفر از کوهنوردان تبریزی و 12 نفر از گروه کوهنوردی دوروک داغجیلیک ترکیه در قالب تیمی 17 نفره منطقه علم کوه را به مقصد دماوند ترک کردیم. چون قصد صعود از جبهه جنوبی را داشتیم پس از توقفی کوتاه در رینه و عبور از بارگاه اول و پناهگاه پلور در ارتفاع 2080 متری در تاریکی های شب به بارگاه دوم یا همان گوسفند سرای احسانی رسیدیم. مدتی بعد در کنار مسجد امام زمان چادر زده وپس از صرف شام و برنامه ریزی لازم برای فردا به خواب رفتیم. 86/5/10 پس از صرف صبحانه و آماده سازی لوازم و کوله پشتی ها ساعت 6 صبح درتیمی 16 نفره به سمت بارگاه سوم حرکت کردیم. تعدادی از اعضای گروه برای حمل بارها از قاطر استفاده کردند. پس از 4 ساعت به ارتفاع 4150 متری و بارگاه سوم رسیدیم. به دلیل شلوغی پناهگاه و ازدحام کوهنوردان نتوانستیم از پناهگاه استفاده کنیم و مجبور شدیم چادر بزنیم. بدتر از آن به دلیل شرایط نامساعد جوی و بارندگی های پراکنده مجبور شدیم تمام روز را در چادر به سر ببریم. با تاریک شدن هوا به امید بهبود وضعیت هوا به خواب رفتیم. ساعت 6 صبح 86/5/11 پس از مشاهده چادرهای واژگون شده عده ای از کوهنوردان و همچنین سرمای شدید هوا و بارش برف متوجه شدیم شانسی برای صعود نداریم پس به چادر ها بازگشتیم و به امید بهتر شدن شرایط جوی به انتظار نشستیم. حدود ساعت 9 و با بهبود نسبی آب و هوای منطقه تصمیم گرفتیم راه قله در پیش بگیریم. در هوایی نسبتا متعادل استراحت کوتاهی در کنار آبشار یخی به ارتفاع 4800 متر داشتیم و پس از 5 ساعت با گذر از تپه گوگردها به ارتفاع 5628 متری و قله دماوند رسیدیم. به دلیل تغییر ناگهانی جو قله پس از 15 دقیقه به سرعت بازگشتیم و با استفاده از شن اسکی مسیر پس از 3 ساعت به بارگاه سوم رسیدیم. شب را در چادر هایمان به صبح رساندیم و 86/5/12 به سمت بارگاه دوم حرکت کردیم.