۱۳۸۸/۰۳/۲۵

گزارش صعود به قله تفتان

88/1/17 ساعت 10 شب گروه سه نفره ما تبریز را به مقصد تهران ترک می کند.
روز اول 88/1/18 پس از 8 ساعت به ترمینال جنوب تهران رسیده و با اولین اتوبوس در ساعت 8 صبح به سمت زاهدان حرکت می کنیم. ساعت 8 شب به کرمان رسیده و پس از توقفی کوتاه اتوبوس مسیرش را به سمت زاهدان ادامه می دهد.
روز دوم 88/1/19 ساعت 5.30 به ترمینال زاهدان رسیده و خودمان را به دروازه خاش محل حرکت خودروهای خاش می رسانیم. بدون اتلاف وقت در ساعت 6 صبح زاهدان را به مقصد منطقه جمچین ترک می کنیم و پس از تقریبا 2 ساعت به آخرین محل ماشین رو یعنی اردوگاه تربیت بدنی می رسیم. بعد از کمی استراحت و صرف صبحانه در ساعت 8.45 به سمت پناهگاه صبح حرکت می کنیم. توسط مسیر انتخابی و با خارج شدن از مسیر اصلی پس از تقریبا 5 ساعت به ارتفاع 3250 متری و پناهگاه صبح می رسیم. پس از صرف ناهار و کمی استراحت کوه صبح به ارتفاع 3500 متر را صعود کرده و بر بالای قله زیبایش به تماشای غروب می نشینیم.
روز سوم 88/1/20 پس از صرف صبحانه در ساعت 8 صبح نر کوه را از طریق یال شرقی متصل به محل پناهگاه و از میان سنگهای آذرین آتشفشان در عرض 1:45 دقیقه صعود می کنیم. در نزدیکی قله 3950 متری نرکوه جانپناه نر کوه قرار گرفته است و ما پس از کمی استراحت پس از تقریبا 45 دقیقه با عبور از گردنه مرتفع شمالی که نر کوه را به تفتان متصل کرده است خود را به بالای قله 4110 متری تفتان می رسانیم. بر بالای قله 3 دهانه که محل خروج گاز گوگرد می باشد به چشم می خورد. گوگرد پخش شده در محیط قله تنفس را سخت تر کرده و فرمان بازگشت می دهد. از طریق دره شرقی و پس از 1 ساعت فرود سریع خود را به پناهگاه صبح می رسانیم. پس از صرف ناهار و جمع آوری وسایل در ساعت 4 پناهگاه را به مقصد اردوگاه تربیت بدنی ترک می کنیم و پس از عبور از دره ای بزرگ پس از تقریبا 2 ساعت به اردوگاه تربیت بدنی می رسیم. در پایان شب را در اتاق کوچکی که در محل اردوگاه اجاره کرده ایم به صبح می رسانیم.
روز چهارم 88/1/21 منطقه جمچین را به مقصد تبریز ترک می کنیم
تصاویر
دهانه آتشفشان
قله تفتان
پناهگاه صبح
دروازه نر کوه
کوه صبح
نر کوه
فوران گاز از دهانه آتشفشان

هیچ نظری موجود نیست: